Goed vindbaar zijn in Google is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van ondernemers. SEO kan je daar goed bij helpen en is dan ook een veelgebruikte term, maar wat betekent SEO nou eigenlijk? Hoe gebruik je het voor jouw website en wat moet je hierover weten om goed vindbaar te zijn? 

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je jouw website verbetert, zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google.

Anders gezegd: je kunt SEO inzetten voor een hogere populariteit van jouw website en daarmee voor meer bezoekers die klant worden, contactinformatie bij je achterlaten of zich abonneren op jouw nieuwsbrief.

Denk bijvoorbeeld aan een startende ondernemer die op zoek is naar een ontwerper voor een logo en huisstijl ontwerp. Stel dat u grafisch designer bent en logo's en huisstijlen ontwerpt, dan heeft u deze startende ondernemer graag op uw website. SEO kan u hierbij helpen.

Veel bezoekers of relevante bezoekers?

Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe ‘relevanter’ een zoekmachine uw website vindt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen maar gaat om die hoge positie.

Dit is weliswaar belangrijk, maar niet de enige factor die van belang is. Een hoge positie voor woorden waar niemand op zoekt of voor een zoekopdracht die totaal niet relevant is, levert namelijk geen waardevolle bezoekers op. Als grafisch ontwerper is het niet interessant om hoog in de zoekresultaten te staan wanneer er wordt gezocht op ‘ontwerper’.

Voor deze grafische ontwerper is het veel interessanter wanneer iemand zoekt op ‘logo ontwerp’. Met SEO optimaliseert u uw website om bij de juiste zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten te komen.

SEO bestaat grofweg uit 4 stappen:

  • Keyword research
  • Techniek optimaliseren
  • Tekst optimaliseren of toevoegen op uw website
  • Linkbuilding

Wij leggen de stappen hieronder voor u uit.

1. Keyword Research

Tijdens deze stap bepaal jij de zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw website. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door jouw doelgroep wordt ingetikt en een hoge conversiewaarde heeft.

Je wilt dus antwoord op de vraag: op welke woorden wordt er vaak op internet gezocht naar de producten of diensten die jouw bedrijf biedt? 

Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat een klant op zoek is naar jouw website. Dit zijn de ‘keywords’ die voor jouw bedrijf relevant zijn.

Met de Google Keyword Tool kom je er heel eenvoudig achter wat voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden zijn. Voor de grafische ontwerper is naast ‘logo ontwerp’, ‘logo laten ontwerpen’ bijvoorbeeld ook een relevante zoekopdracht (zie afbeelding hieronder).

screenshot logo ontwerp

 

 2. Techniek optimaliseren 

Nu je de juiste keywords hebt verzameld, kijk je naar de technische kant. Linken de pagina’s van jouw website onderling met elkaar?

Staat er bijvoorbeeld op de pagina met informatie over jouw producten een link naar de contactpagina waarop jouw openingstijden staan?

En staat er in die link het juiste keyword?

Een goede tekst voor de link is bijvoorbeeld: ‘Wij zijn ook in het weekend geopend, tijdens de volgende openingstijden.’ ‘Openingstijden’ is hier het juiste keyword. Google toont ook de URL’s in de zoekresultaten. Zijn de URL’s van uw webpagina’s goed leesbaar? Een goede URL bevat geen rare karakters die een klant niks zeggen en waar dus minder op wordt geklikt, zoals: 'www.uwwebsite.nl/?pageid=123&source=abc'. Een goede URL voor bijvoorbeeld een contactpagina is: http://www.evenementenijs.nl/contact.php. Nog een stapje verder is controleren of de HTML van de webpagina’s voldoet. Vraag uw webbouwer om rekening te houden met de SEO optimalisatie van uw website. 

3. Tekst optimaliseren of toevoegen op uw website 

Zodra de site technisch helemaal in orde is, denkt u na over de teksten. Belangrijk hierbij is dat hoe meer de teksten zijn toegespitst op de juiste keywords, hoe meer bezoekers u via Google krijgt.

Het verwerken van de keywords in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea’s zorgt ervoor dat uw website beter gevonden wordt. Wanneer u nog eens kijkt naar de afbeelding hierboven, zou het de leverancier van ijsblokjes dus goed doen om een alinea te schrijven met als kop of tussenkop ‘IJsblokjes bestellen’ met daaronder de bestelprocedure. 

4. Linkbuilding 

Wanneer andere websites linken naar uw website, heeft dit een positief effect op uw positie in zoekresultaten.

Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant uw website is voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn als het ware een soort aanbevelingen. En hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter uw relevantie volgens Google.

Zoekmachines kijken echter niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is het onderwerp van de webpagina die naar u linkt en hoe luidt de tekst die in die betreffende link wordt gebruikt?

Zijn die relevant voor uw bedrijf?

Want voor de ijsblokjesleverancier is het natuurlijk het mooist wanneer café-eigenaren en andere horecaondernemers naar zijn website zouden verwijzen als hun vertrouwde partner. Zoals u ziet draait het bij SEO vooral om relevantie en eerlijkheid. Komen URL’s, links en tussenkopjes niet alleen goed overeen met keywords, maar ook met de inhoud van uw website? Zoekmachines worden steeds gerichter in hun selectie, wat kwalitatief betere zoekresultaten oplevert.

Want uiteindelijk zou het toch voor iedereen het mooist zijn wanneer er alleen nog websites in zoekresultaten terechtkomen die daadwerkelijk relevant zijn?